Jelentkezés a Csillagrét Waldorf Óvoda, Általános Iskola és AMI leendő első osztályába
A leendő első osztályos gyermekek és családjaik számára szervezett programjainkat a LEO mozaikszó jelzi.
Iskolánk minden tanév decemberében-januárjában-februárjában felvételi tájékoztató esteket - LEO programokat- szervez az intézmény iránt érdeklődő családok számára.
A beszélgetéseken, előadásokon a szülők tájékoztatást kapnak a Waldorf-pedagógiáról. Megismerhetik annak történetét, az emberről, és a gyermeki fejlődésről kialakított képét. Betekintést kaphatnak a Waldorf-tanterv elemeibe, a Waldorf-pedagógia módszertanába. Megismerhetik iskolánk értékrendszerét, jövőképét, szervezeti kereteit, működési sajátosságait. A tájékoztatók során – ha már köztünk van – a szülők megismerhetik gyermekük leendő osztálytanítóját is.
Az iskolánkba jelentkezni vágyó családok a Tanári Kollégium által összeállított kérdéssor alapján összefüggő fogalmazást készítenek gyermekükről. A gyermekleírás bemutatja a gyermek fejlődését a fogantatásától az iskolába lépésig, a családi környezetet, a családban működő nevelési gyakorlatot. A gyermekleírást és a jelentkezési lapot az iskolának eljuttatva fejezi ki a család csatlakozási szándékát intézményünk felé.
A Tanári Kollégium beiskolázási csoportja a leendő osztálytanítóval nagy odaadással, gondossággal tanulmányozza az elkészült gyermekleírásokat. A szülők által leírt információkat tapintattal, bizalmasan kezelik, és ítéletmentesen, a gyermek és a család iránti szeretetteljes figyelemmel, tisztelettel olvassák. Az elkészült leírások alapján igyekeznek képet alkotni a gyermek fejlődésének sajátosságairól, személyiségéről, illetve, hogy viselkedésében hordozza-e már az iskolaérettség jeleit. Rátekintenek a családi házban folyó nevelési gyakorlatra, és arra, hogy a Waldorf-pedagógia szerves folytatása tud-e lenni az otthoni életmódnak, értékrendszernek.
A jelentkezés leadása, a gyermekleírás összefüggéseinek feltárása után márciusban a gyermekeket ismerkedő játékra hívjuk. Az ismerkedő játék során a gyerekek kis csoportokban sok mozgásos játékkal kísérve egy mesét játszanak el a játékot vezető pedagógusunk segítségével. Ha már jelen van az iskolában, akkor az ismerkedő játékot természetesen a leendő osztálytanító vezeti. Az ismerkedő játék célja, hogy a beiskolázási csoport tagjai ráláthassanak, hol tartanak az osztályba jelentkező gyermekek fejlődésükben, feltárja egy hosszú távú pedagógiai folyamat kiinduló pontját. Ez a gyermekek nevelésére, tanítására való felkészülésben segíti a pedagógusok munkáját.
Az ismerkedő játékok után a Tanári Kollégium beiskolázást kísérő tagjai személyesen is találkoznak a szülőkkel. A beszélgetés során mesélünk az ismerkedő játék tapasztalatairól, a szülők feltehetik a kérdéseiket az iskolával, a pedagógiával, a gyermekleírással, esetleg gyermekük fejlődésével kapcsolatban, és kifejthetik mindazt, amit a gyermekleírásban esetleg nem tudtak megjeleníteni. A pedagógusok is feltehetik a családdal, a gyermekkel, a jelentkezéssel kapcsolatos kérdéseiket, és bemutatják a szülőknek a gyermekleírás alapján kialakult meglátásaikat. Beszélnek a Waldorf pedagógia által támogatott szülői magatartásformákról, családi szokásokról („kütyühasználat”, napirend, játékok) és természetesen az iskolai szokásokról is (udvari tartózkodás időjárástól függetlenül, ünnepeken való aktív részvétel stb.)
Intézményünk nem kötelező felvételt biztosító iskola. Az első osztályok kialakítását a leendő osztálytanító és az iskolában tanító tanárok közösen végzik. Az osztálytanító a Tanári Kollégium támogatásával a gyermekleírások, a szülőkkel folytatott beszélgetés és az ismerkedő játék tapasztalatai alapján állítja össze az osztályt. A Tanári Konferencia dönt a jelentkező gyermekek felvételéről.
Az osztály kialakításakor a pedagógusok sokrétű szempontrendszer szerint mérlegelnek:
- A pedagógusok törekednek arra, hogy az osztályokban azonos arányban legyenek jelen a fiúk és a leányok.
- Lényeges szempont, hogy a tanár és diák személyes kapcsolata mellett a diákok közötti kapcsolatok sokszínűsége is megjelenhessen, mert ez jelentős nevelő erővel bír. Ezért a tanítók olyan osztályok kialakítására törekednek, amelyekben a különböző temperamentumú, lelki alkatú gyermekek között egyensúly van. Lehetőség szerint igyekezetet fordítanak a gazdag szociális háló építésére.
- A Waldorf-iskolákban a gazdag szociális tapasztalatokat lehetővé tevő, nagy létszámmal dolgozó osztályokat tartjuk kedvezőnek a gyermekek szempontjából. Csillagréten a 15-20 fős osztálylétszámokat tartjuk ideálisnak.
- A Waldorf-iskolák általános pedagógiai célkitűzése a gyermekek harmonikus, egészséges fejlődése. Ennek következtében a jelentkező gyermekeknél nem a jövőben várható teljesítmény a felvétel kritériuma. Ugyanakkor az osztályokba befogadható kiemelt figyelmet, egyéni bánásmódot igénylő és a sajátos nevelési igényű diákok ideális létszáma 10% körül van. Természetesen ezen esetekben a gyermek számára a Szakértői Bizottság által javasoltak figyelembevételével történik az elbírálás.
A Tanári Konferencia pedagógiai döntése után a családok az intézményt fenntartó Csillagrét Waldorf Alapítvány képviselőivel beszélgetnek olyan témákról, amelyek az intézmény működési feltételeiről, a családok aktív részvételéről, az együttműködésen alapuló jelenlétről szólnak. Ez a személyes találkozás a felvételi eljárás záró állomása a családok számára.
A felvételi folyamat végéhez érve, március végén-április elején a szülők minden esetben írásbeli értesítést kapnak arról, hogy az iskola tudja-e fogadni gyermeküket.
A hivatalos beiratkozásokra április közepén kerül sor, minden évben központilag írják ki ezeket a dátumokat valamennyi köznevelési intézmény számára.
A felvételi folyamat bármely pontján a Tanári Konferencia dönthet a gyermek felvételéről vagy a felvételi eljárás lezárásáról.
Elérhetőségek, melyeken szívesen fogadjuk a felmerülő kérdéseket
Iroda: 06-30/430-0826
Email: csillagretwaldorf@gmail.com